«Ny» svindeltrend
Vi opplever en oppsving i svindelforsøk via telefon til norske brukere.
Dette er misvisende informasjon og forsøk på å tilegne seg, eller bekrefte, betalingskort og lignende.
Ofte blir brukeren oppringt av tilsynelatende norskregistrerte mobilnummer, men dersom man lytter til meldingen – så er det en engelsk talebeskjed lest inn med «tekst til tale» fra en datamaskin. Dette vil høres ganske kunstig ut for folk flest.
Beskjeden går som regel ut på at «din konto hos Amazon (eller lignende merkenavn)» har blitt belastet med X antall Euro, og at Amazon har oppfattet dette som en mistenkelig transaksjon. Dette er i disse tilfellene bare løgn, men presentert slik at brukeren skal ha økt tillit til at systemet bak talebeskjeden er «på deres side». Etter opplyst beløp etc får man mulighet til å taste en nummertast for å «bekrefte meldingen» eller å få kontakt med Amazon personell direkte.
Her er jo stedet hvor det egentlige svindelforsøket starter. Dersom man taster angitt nummertast vil det bekreftes ovenfor systemet svindleren bruker at de har fått kontakt med et faktisk menneske. Det er viktig informasjon som de kan selge videre til andre svindlere. Det andre som skjer er at det blir opprettet en ny telefonsamtale til et call-senter der det sitter folk som har som jobb å lure kortopplysninger ut av folk.
Vårt soleklare råd er å ikke taste noe som helst, om man får en slik telefon. Legg på.
Dersom du er usikker på din ordrehistorikk hos Amazon (evt andre oppleste merkenavn), så kan du gå inn på deres kundesider på nett og sjekke de siste transaksjoner, ordre og status m.m.